
Publicitatea, sufletul comerţului
Patronii de prăvălii de pe vremea bunicilor, ştiau bine că reclama e sufletul comerţului. Nu se mai mulţumeau doar cu strigatul în gura mare în târg, ci scoteau paralele din pungă, pentru a plăti publicarea de reclame în ziare. Crâşmele, fabricanţii de maşini de cusut şi apă de parfum, vânzătorii de călcâie de gumă şi de ciorapi „incandescenţi“, stârpitorii de cloţari (şoareci), grafologii şi coaforii, toţi se întreceau pentru a-şi vedea numele în gazete. Nici farmaciştii nu se lăsau mai prejos, căci era mare concurenţa la pilulele contra râgâielii şi ţiuielii de urechi.
„Schimbătorie de bani“
Un braşovean ce se ocupa cu negustoria pe la 1900, pe nume Fritz Schuller, anunţa în gura mare că numai la el „se capetă canari de cea mai nobila specie“. Înainte de primul război mondial, se făcea publicitate serioasă penelor de gâscă importate din Boemia. În 1910, la Tutungeria lui Dumitru Popp, de pe strada Hirsher nr. 4, era deschisă o casă de schimb valutar. Aceasta era numită „schimbătorie de bani“ şi era deschisă „tuturor acelora cari călătoresc seu se reîntorc acasă din România“. Erau de mare trebuinţă în acele vremuri şi lămpile cu gaz şi lanternele „Practicus“. „Lampă electrică, durabilă, cu baterie neruinabilă, elegant dichisită“. Cum să rezişti la o asemenea ofertă?
„Celebru ocultist“
Un grafolog „autorizat de Autorităţile Superioare competente ale României“, încerca să-şi atragă muşterii tot prin publicitate. Şi-a făcut reclamă în publicaţia „Ardealul“, în anul 1942. Profesorul Misterelor Vieţii, C. Ştefan, care în acelaşi timp era şi „celebru oculist“, anunţa că tocmai a sosit din Benares, „cel mai sfânt oraş din India, unde se strâng cei mai de vază fachiri“. Îşi aştepta clienţii pe strada Castelului nr. 30, la uşa nr. 2. „A produs cea mai mare senzaţie în toate oraşele mari din lume, pe unde a călătorit, unde a fost vizitat de un public foarte distins, care a admirat arta lui de a prezice şi explica gândurile şi viaţa omului. Spirit mediu, care prezice: Trecutul, Viitorul, Prezentul după fizionomie şi desluşeşte orice afaceri personale, comerţul, amorul, căsătoria, sarcina, câştiguri neaşteptate, judecăţi, boale, suferinţi sufleteşti de iubire, arată calea de luat pentru evitarea accidentelor fatale şi prezicerile lor. Aduce liniştea şi niciodată vrajba conjugală şi descrie viaţa din leagăn şi până în mormânt…“, se spunea în reclamă.
Sicrie de la Viena
Mult mai cinic e anunţul Reuniunii pentru Ajutorare, de pe Calea Victoriei 13. „De moarte nu scapă nimeni. Până la 85 de ani, se primesc membri pentru ajutorare în caz de moarte (deces) li se plăteşte imediat următorul ajutor la sumele de lei 8.000 – 10.000 sau 24.000“.
Firma de pompe funebre Tutsek, de pe strada Porţii 12, şi-a făcut publicitate prin presa locală mai mulţi ani. Reclama preciza faptul că firma deţine un „depou de sicriuri de metal ce se pot închide hermetic, din prima fabrică din Viena…, care funebre cu doi şi patru cai, ciocli“. Pentru a-şi învinge concurenţa, patronul anunţa şi serviciile suplimentare pe care le presta: „comande întregi se esecută promt şi eftin, iau asupră-mi şi transporturi de moţi în strinătate.“
Apă pentru sân
Doamnele erau momite de coafori şi de negustorii de cosmetice cu ,,Ondulaţie permanentă cu preţuri reduse pentru Paşti, cu lei 170 la coaforul şi frizeria Sabău, Mihail Weiss 6- Brasov“. Anunţ apărut în „Ardealul“, anul 1942. ,,Podoaba cea mai frumoasă a femeii este un bust frumos! Apa Kathe pentru sân – mijloc senzaţional, scutit prin lege, pentru a dobândi un bust frumos, cu efect miraculos. Apa Kathe se foloseşte numai pe dinafară, de aceia e potrivită pentru orice constituţie corporală“, Gazeta de Transilvania-1905 . Tot doamnele erau invitate să cumpere „ciorapi incandescenţi, premiaţi, Petroleum – de cea mai bună calitate“, care se găseau de vânzare la negustorul A. Bidu, în Târgul Inului nr. 30.
Purgative nesupărăcioase
Farmaciştii îşi lăudau nevoie mare leacurile. Ştiau că un bolnav scoate oricât din buzunar pentru a scăpa de dureri. O licoare în vogă era considerată „Vinul de buruieni a lui Huberth Ullrich. Pentru morburi de stomac, constipaţie, slăbiciune, anemie, debilitate, râgăială“. Cu un astfel de leac erau atraşi bărbaţii. Pentru cei mici, deranjaţi la stomac, era mai indicată „Ciocolata de Tannim a lui Sztraka“. Tabletele purgative Ascaret, care se găseau în spiţeriile şi drogheriile braşovene înainte de primul război mondial, aveau „un efect nesupărăcios şi sigur, fiind curat vegetabile şi întăritoare la stomac“.
Farmaciştii isteţi promiteau clienţilor şi despăgubiri: „500 de florini plătesc celui ce va mai căpeta vre-odată durere de dinţi, ori îi va mirosi gura, după ce va folosi apa de dinţi a lui Bartilla. O sticlă 70 de bani. Denunţurile de falsificare bine plătite“.
Călcâie de gumă
În perioada interbelică s-a făcut o campanie de promovare a unor călcâie de gumă, ce se ataşau pantofilor bărbăteşti. Desenele din reclamă arătau sugestiv că bărbaţii care nu şi-au dotat încălţările cu aceste accesorii pot aluneca mai uşor pe stradă, devenind astfel caraghioşi în ochii doamnelor.
În anul 1910, în „Gazeta de Transilvania“, se făcea publicitate săpunului „Zuckooh“, pentru bărbaţi. Burlacii puneau mare preţ pe produsele fine de cosmetică, pomezi şi loţiuni parfumate. „Un bărbat frumos. Norocul femeilor! Mândria mireselor! Bucuria părinţilor!… Frumuseţea este şi pentru bărbat o avere sigură şi o recomandaţie bună. Frumos ca un zeu! Săpunul şi cremea Zuckooh – te scapă de pistrui, pete, ten palid“.
Cheagul de lapte
Gospodinele cumpărau cel mai popular cheag de lapte. Palfi Marton, care se autointitula „mare neguţător de cheag“, avea grijă să-şi promoveze des marfa în jurnale, pentru a-şi forma clientelă nouă: „Cel mai bun! Cel mai ieftin! Cel mai practic! Cheag pentru închegarea laptelui preparat pe cale chemică din cele mai curate rânze de viţel. Pentru bunătatea, folosirea practică, precum şi curăţenia lui primesc garanţie“. Asta se publica în 1905, în „Gazeta de Transilvania“. 32 de ani mai târziu, în „Ardealul“, Farmacia „La Arap“, din Piaţa Libertăţii nr. 13 (telefon 640 ), anunţa: „Oieri! Agricultori! Cheagul lichid Mioriţa este întrebuinţat cu succes de peste 100 de ani“.
Stârpirea cloţarilor
Pivniţele şi hambarele nu puteau fi lăsate de izbelişte, în stăpânirea şoarecilor şi gândacilor. Pisicile flămânde şi cursele de şoareci erau la mare preţ atunci. În 1910, braşoveanul ªtefan Baer, care locuia pe strada Neagră nr. 16, făcea publicitate la o otravă inventată de el. Desigur, era bună pentru uciderea dăunătorilor. „Stârpirea totală a cloţanilor şi a altor insecte stricăcioase. Deşi insectele sunt pentru om o plagă, ele totuşi nu sunt aşa scârboase şi păgubitoare ca cloţarii. Am pus curse, am prins şi omorât mulţi, dar nu i-am putut stârpi… Atunci am cugetat… şi am inventat un preparat cu care i-am stârpit total în câteva ore“, se spunea în reclamă. În anii ’40, erau dese reclamele la leşia de tutun folosită pentru ferirea dobitoacelor de boli. Era în vogă sloga-nul „Învăţătura zilei: oaia râioasă umple toată turma“.
Cafea ăn loc de prânz
De la drogherii, pe lângă cosmetice şi tutun, se puteau cumpăra şi aparate foto, la preţuri speciale. „Ocazie de Paşti! Un aparat de fotografiat pentru Lei 300-Soc. Agfa vă oferă un aparat bun de valoarea Lei 560 – pentru suma minimală de Lei 300 – dacă cumpăraţi şi 2 rolfilme Isochrom a Lei 55 La Drogheria C. H. Neustadter. Strada Regele Carol No. 14. Asortiment mare în articole fotografice, articole cosmetice şi specialităţi“. – „Ardealul“ 1942. În acelaşi ziar Victor Butyka anunţa: „Vă rugăm să observaţi exact vitrinele mele unde şi D-voastră veţi găsi cu siguranţă un cadou potrivit şi frumos de Paşti“.
Special pentru cei cu punga mai strânsă, negustorii de cafea au venit cu o idee cel puţin bizară: să economiseşti banii de mâncare, cumpărând licoarea neagră. „O pereche tânără are totdeauna griji! În gospodărie totdeauna lipsesc ici-colo lucruri mici şi ca să ţi le procuri, ar trebui să-ţi economiseşti de la gură. Dar este mai bine să nu faci rost de banii necesari prin renunţări. Economie se poate face, înlocuind un prânz oarecare cu o cafea bună şi nutritivă. Aceasta este atât de ieftină din Kathreiner şi Veritabil Franck, că foarte uşor se poate economisi ceva!“.
Mica publicitate
1938. „Bodega dela staţia de tramvai se mută în strada Mihai Weiss 25. Vizitaţi cu încredere. Geza Borsay“. (Gazeta de Transilvania)
1942. „Căutăm femee săracă dinBraşov, preferabil din Scheiu, pentru serviciu uşor. Adresa la ziar“. (Gazeta de Transilvania)
1954. „Fabrica „Drapelul Roşu“ din oraşul Stalin strada Avram Iancu nr. 64 angajează imediat o bucătăreasă“. (Drum Nou)
1970. „Cine a găsit un portmoneu cu bani, carnet CEC, buletin şi carnet de pensionar, pierdut în ziua de 23 ianuarie a. c., să se prezinte la Steza Petre, B-dul St. Roşu, bloc 4, ap. 1“. (Drum Nou).
Regina Maria, prima vedetă dintr-o reclamă
Primul VIP folosit într-o reclamă a fost Regina Maria a României. Regina era cunoscută în Europa în urma voluntariatului depus pe frontul Primului Război Mondial. Totodată, era considerată cel mai frumos cap încoronat al Europei la acea vreme. La invitația agenției americane J. W. Thompson, regina a acceptat să apară într-o reclamă, în care să laude calitățile cremei Pond’s Cold, după ce vânzările firmei scăzuseră foarte mult. Reclama o înfăţişa îmbrăcată elegant, într-o atmosferă intimă. „Nici o femeie nu e atât de sus plasată, încât să-şi permită să-şi neglijeze aspectul. Imaginea personală este vitală pentru succesul ei şi nu poate îngădui ca semnele obişnuite de oboseală să se vadă pe chipul ei. Sunt încredinţată că frumuseţea poate fi menţinută prin folosirea zilnică a cremelor Pond’s”, era îndemnul reginei. Acest tip de publicitate s-a dovedit a fi în timp unul dintre cele mai credibile si mai eficiente în toata lumea. De altfel, regina a fost cel mai bun agent publicitar al României. Promovarea prin interviuri şi conferinţe de presă a intereselor româneşti în presa occidentală, au adus beneficii incomensurabile României la Conferinţa de pace de la Paris.
Istoria publicităţii
Primele forme de publicitate sunt atestate pe vremea Babilonului si Romei antice şi au constat în diferite semne pictate pe pereţii clădirilor. În Egiptul antic, comercianţii amplasau de-a lungul drumului bucăţi de piatră pe care erau descrise produsele lor. Încă din Evul Mediu, comercianţi îşi făceau cunoscută marfa, prin strigăte. Ulterior au apărut „lăudătorii” pătiţi care vorbeau lumii. Odata cu inventarea tiparului de catre Johann Gutenberg, în 1453 , comercianţii îşi comandau afişe. Prima reclamă a apărut în 1472 şi anunţa vânzarea unei cărţi de rugăciuni iar în 1704 pe pămant american se publicau pentru prima oară anunţuri într-un ziar local numit Boston News Letter. Predecesorul agenţiilor de publicitate a fost magazinul unui american din Pennsylvania – Volney B. Palmer. Agenţii săi contractau spatii de publicitate in ziare care erau vandute la clienti la preturi de retail. Prima agentie care a introdus comisionul a fost cea a lui Francis Ayer – N.W. Ayer & Son, agenţie existentă şi în zilele de azi. În România, prima agenţie de publicitate a fost înfiinţată în 1880 de către David Adania şi purta numele lui. La sfarsitul anilor ’20 aparitia radioului măreşte mult piaţa de publicitate. Ulterior, în anii ’50, televiziunea, apoi, din anii ’90, Internetul creeaza noi oportunitati de promovare.
GALERIE FOTO (11 IMAGINI)

Fantoma din tunelul de la Teliu
S-ar putea să-ți placă și

Maşina Regală ascunsă la Braşov
ianuarie 18, 2016
95 de ani de la moartea lui Traian Grozăvescu
februarie 2, 2022